ΟΙΣ ΟΙΩΝΟΣ ΑΡΙΣΤΟΣ ΑΜΥΝΕΣΘΑΙ ΠΕΡΙ ΠΑΤΡΙΣ

ΟΙΣ ΟΙΩΝΟΣ ΑΡΙΣΤΟΣ ΑΜΥΝΕΣΘΑΙ ΠΕΡΙ ΠΑΤΡΙΣ

ΛΑΟΣ ΠΟΥ ΧΑΝΕΙ ΤΗΝ ΓΛΩΣΣΑ ΤΟΥ, ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΤΑ ΗΘΗ ΚΑΙ ΤΑ ΕΘΙΜΑ ΤΟΥ ΠΑΥΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ.

Παρασκευή 5 Αυγούστου 2011

Η φιλόσοφος Ιππαρχία που αφιέρωσε τον χρόνο της στην παιδεία

Η Ιππαρχία γεννήθηκε το 328π.χ ή το 325π.Χ
στη Μαρώνεια της Θράκης και ήταν γόνος
πλούσιας οικογένειας. Ήταν αδελφή του
κυνικού φιλοσόφου Μητροκλέους και υπήρξε
και η ίδια μαθήτρια της κυνικής σχολής
της Θήβας, στην οποία δίδασκε ο Κράτης και ο
ο αδελφός της Μητροκλής τον 4ο π.Χ αιώνα.

Υπήρξε η πρώτη γυναίκα μαθήτρια κυνικής σχολής.
Ερωτεύτηκε τρελά τον φίλο του αδελφού της,
επίσης κυνικό φιλόσοφο, τον Κράτη,
και θαύμαζε τον τρόπο ζωής του,
που περιοριζόταν στα απολύτως απαραίτητα,
απαλλαγμένος από τις ανάγκες.

Ζούσε σκληραγωγημένος, πάμπτωχος, αν και
καταγόταν από πλούσια και αριστοκρατική οικογένεια
αντισυμβατικός, και σεξουαλικά απελευθερωμένος,
που για τα ήθη της εποχής του, θεωρούνταν προκλητικός.

Μάταια οι γονείς της προσπαθούσαν να την
πείσουν να διαλέξει για σύζυγο, κάποιον
από τους πλούσιους αριστοκράτες που την
πολιορκούσαν. Η Ιππαρχία απειλούσε πως
θα αυτοκτονούσε αν δεν της επέτρεπαν
να τον παντρευτεί.

Οι γονείς της απεγνωσμένοι από την συμπεριφορά
της κόρης τους, ζήτησαν από τον ίδιο τον Κράτη
να την πείσει πως δεν ήταν κατάλληλος σύζυγος γι' αυτήν.

Ο φιλόσοφος Κράτης χρησιμοποίησε ένα ασυνήθιστο
επιχείρημα για να την πείσει.
Σηκώθηκε όρθιος μπροστά της, έβγαλε
όλα του τα ρούχα και της είπε:

"
μν νυμφος οτος, δ κτσις ατη,
πρ
ς τατα βουλεου· οδ γρ σεσθαι
κοινων
ς, ε μ κα τν ατν
πιτηδευμτων γενηθεης."

"αυτός είναι ο γαμπρός και αυτή η περιουσία του.
Αποφάσισε μετά από σκέψη, γι' αυτά.
Διότι δεν θα είσαι σύντροφος, αν δεν
αποδεχθείς και τις συνήθειες μου".

Η Ιππαρχία ήταν τόσο ερωτευμένη με το
ελεύθερο πνεύμα αυτού του φιλοσόφου,
που ούτε ο τρόπος ζωής του την ένοιαζε,
ούτε η ασχήμια, ούτε και η καμπούρα του,
όπως σημειώνει ο Διογένης Λαέρτιος.
Δέχτηκε να μοιραστεί μαζί του τη ζωή της.
Ντύθηκε ανδρικά ρούχα, όμοια με του Κράτη,
ζούσαν όπου έβρισκαν ακόμη και μέσα σε πυθάρια,
όπως ο Διογένης, (
Simplicius Phil.,)

[(Κράτητι μ
ν πίθος ρκεσεν ες οκησιν,
κα
γαμετν χοντι τν καλν ππαρχίαν]

και συνουσιαζόταν μαζί του ελεύθερα στο δρόμο,
ακολουθώντας έναν ιδιαίτερα πρωτοποριακό τρόπο ζωής,
ακόμη και για τα σημερινά δεδομένα.
Μαζί απέκτησαν και ένα γιο που τον ονόμασαν
Πασικλέα και ίσως και ένα κορίτσι.

Ο ίδιος ο Κράτης ονόμασε το γάμο τους κυνογάμια,
αφού δημοσίως συνουσιαζόταν μαζί της και τέλεσε
τα κυνογάμια στην Ποικίλη στοά.

(γήμας δ
ππαρχίαν τν Μαρωνετιν κυνογαμίαν τν γάμον κάλεσε).


Ας δούμε όμως τι γράφει το λεξικό της Σούδας
για τον Κράτη και το γάμο του με την Ιππαρχία
και όσα προκλητικά έπραξε.

Suda, Lexicon

<Κράτης,>
σκώνδου, Θηβαος, φιλόσοφος Κυνικός, μαθητς
Διογένους κα
Βρύσωνος το χαιο· ς ξαργυρίσας τν οσίαν
δέδωκε τ
ργύρια τραπεζίτ επών, ε ο παδες ατ φιλοσοφή-
σουσι, τ
δήμ δοναι, ε δ μή, τος παισν ατος. γήμας δ
ππαρχίαν τν Μαρωνετιν κυνογαμίαν τν γάμον κάλεσε. παδα
δ
σχεν ξ ατς Πασικλέα. ν δ π τς ριγʹ λυμπιάδος.
πεκλήθη δ Θυρεπανοίκτης δι τ δες πεισιέναι ες παντός,
ο
περ βούλετο, οκον. οτος καταλιπν τν οσίαν μηλόβοτον,
ρθες π το βωμο επεν· λευθερο Κράτητα Θηβαον Κράτης.
γραψε φιλόσοφα. τι Κράτης επεν· ρωτα παύει λιμός· ε δ
μή, χρόνος·
ν δ μηδ τούτ δύνασαι, βρόχος. οτος κατεπόντωσε
τ
ν οσίαν, ς λέγει Φιλόστρατος Λήμνιος ν τ βί πολλωνίου
το
Τυανέως. κα ζήτει ν τ ναξαγόρας.



Theodoretus Scr. Eccl., Theol.,

Ο
τος εώθει λέγειν, τς ες τ φροδίσια ρμς
κατάπλασμα λιμ
ν εναι, ε δ μή, βρόχον.
λλ το πάθους παναστάντος,
ππαρχίαν τν Μαρωνετιν δημοσί γημε
κα
τ κυνογάμια ν τ Ποικίλ τέλεσεν,
ρρσθαι πολλ φράσας τ ψηγορί τν λόγων.


Σε κάποιο συμπόσιο που παρέθεσε ο βασιλιάς
της Θράκης Λυσίμαχος, ο Θεόδωρος έκανε μια
ιδιαίτερα αισχρή χειρονομία για να την ταπεινώσει.
Τράβηξε το ρούχο της, ώστε να την ξεγυμνώσει.
Η Ιππαρχία έμεινε ατάραχη, αλλά ο Θεόδωρος δεν
σταμάτησε εκεί, και είπε:

τη στν τς παρ' στος κλιποσα κερκδας;"

"αυτή είναι που παράτησε τις σαΐτες και τον αργαλειό;"

"
γ," φησν, "εμ, Θεδωρε· λλ μ κακς σοι
δοκ
βεβουλεσθαι περ ατς, ε, τν χρνον ν
μελλον στος προσαναλσειν,
το
τον ες παιδεαν κατεχρησμην;"

"εγώ είμαι είπε Θεόδωρε, αλλά μήπως νομίζεις
ότι κακώς έπραξα, που δεν δαπάνησα τον χρόνο
μου στον αργαλειό αλλά τον χρησιμοποίησα
για την παιδεία;"

Ας δούμε όμως ποιός ήταν ο Θεόδωρος
σύμφωνα με το λεξικό της Σούδας:

Suda, Lexicon

<Θεόδωρος,>
πίκλην θεος, ς κροάσατο Ζήνωνος το
Κιτιέως, διήκουσε δ
κα Βρύσωνος κα Πύρρωνος το φεκτικο.
διαφορίαν δοξάζων κα παραδιδος αρεσιν δίαν ερεν, τις Θεο-
δώρειος
κλήθη. οτος γραψε πολλ συντείνοντα ες τν οκείαν
theta.150.5
α
ρεσιν, κα λλα τινα. οτος επε πρς ππαρχίαν, τν γυνακα
Κράτητος· α
τη στν τς πρς στος κλιποσα κερκίδας κα τρί-
βωνα φορο
σα.

Σε βιβλία του Κράτητος αναφέρεται ότι
η Ιππαρχία ήταν άριστη φιλόσοφος,
γράφοντας τραγωδίες με υψηλότατο φιλοσοφικό
χαρακτήρα, που δήλωναν και τον ελεύθερο τρόπο
σκέψης και ζωής της.
Πέθανε σε βαθιά γεράματα και τάφηκε στην Βοιωτία.


Ορισμένα αποσπάσματα που αναφέρονται
σε όσα είπε η Ιππαρχία:

ππαρχί.

28.1.1
Α
γυνακες νδρν οκ φυσαν χείρους. μαζόνες
γο
ν α τοσατα ργα σκήσασαι ν οδεν νδρν
μειονέκτησαν. στε ε μέμνησαι τούτων, μ πολιπο
τούτων· ο
γρ ν πείσειας μς, ς παρ' αυτ θρύπτει.
28.1.5
α
σχρν δ ς π τούτ συγκυνίζειν κα ν πύλαις
ε
δοκιμήσασαν τ γαμέτ κα τ πλούτ νν μετα-
νοε
ν κα κ μέσης τς δο ναστρέφειν.
Τ
ατ.

29.1.1
Ο
κ π το διαφορεν περ πάντα κυνικν τν φι-
λοσοφίαν
μν κάλεσαν λλ' π το σφοδρς πο-
μένειν τ
λλοις δι μαλακίαν δόξαν νυπομόνητα,
στε δι τοτο κα ο δι τ πρτα κεκλήκασι κύνας
29.1.5
μς. μένε ον κα συγκύνιζε (ο γρ φυς χείρων
Epistle 29, section 1, line 6
μν· οδ γρ α κύνες τν κυνν), να σοι γένηται
κα
π τς φύσεως λευθερωθναι, στε π το
νόμου
δι κακίαν πάντες δουλεύουσιν.
Τ
ατ.

30.1.1
πεμψά σοι τν ξωμίδα, ν φηναμένη μοι
πεμψας, τι παγορεύεται τος καρτερί χρωμένοις
τοια
τα μπέχεσθαι, κα να σε τούτου το ργου
ποπαύσαιμι, ες πολλ σπουδ ξλθες, να τις
30.1.5
δόξ
ς φίλανδρος τος πολλος εναι. γ δ ε μν δι
τα
τά σε γόμην, ε γε ποιες κα ατ δι τούτων
πιδεικνυμένη μοι· ε δ δι φιλοσοφίαν, ς κα ατ
ρέχθης, τ τοιατα σπουδάσματα α χαίρειν, πειρ
δ
ες τ κρείττω τν νθρώπων τν βίον φελεν.
30.1.10
τα
τα γρ μαθες κα παρ' μο κα παρ Διογένει.
Τ
ατ.

31.1.1
Λόγος ψυχ
ς γεμν καλν ργον κα μέγιστον γα-
θ
ν νθρώποις. ζήτει ον, τ τρόπ κτήσ τοτον·
νθέξ γρ εδαίμονος βίου κα κτήματος. ζήτει δ
νδρας σοφούς, κν δέ π' σχατα γς φικνεσθαι.
Τ
ατ.

32.1.1
κόν τινες παρ σο κομίζοντες ξωμίδα καινήν,
ν φασκον ποισαί σε, να χοιμι ς τ χειμάδια.
γ δ τι μέν σοι μέλω, πεδεξάμην σε, τι δ τι
διωτεύεις κα ο φιλοσοφες, ες σε προυτρεψάμην,
32.1.5
μέμφομαι.
τι ον κα νν πάνηκε, ε σοι ντως
μέλει κα
ο καλλωπίζ π τούτ, κα σπούδαζε δι'
πεθύμησας μν συνελθεν πρς γάμον τατα πράτ-
τειν, ταλασίας δ
τς μικρς φελείας α ποιεν τας
λλαις γυναιξίν, α μηδενς τν ατν σοι ρέχθησαν.
Τ
ατ.
Epistle 33, section 1, line 1
πυθόμην σε ποτεκεν κα εμαρς· σ μν γρ
ο
δν μν δήλωσας. χάρις δ θε κα σοί. πέ-
πεισαι
ρα τι τ πονεν ατιόν στι το μ πονεν·
ο
δ γρ ν δέ γ' εμαρς πέτεκες, ε μ κύουσα
33.1.5
πόνεις σπερ ο γωνισταί. λλ' α πολλα γυνα-
κες,
πειδν κύωσι, θρύπτονται· πειδν δ ποτέκω-
σιν, α
ς δ' ν συμβ περισωθναι, νοσερ τ βρέφη
γενν
νται. λλ' πιδείξασα, ε περ χρν κειν
φκται, μελέτω σοι τούτου το σκυλακίου μν·
33.1.10
μελήσει δέ,
ἐὰν σφαλς σαυτ παραπλησίως πεις-
έλθ
ς. **.
33.2.1
στω ον λουτρν μν ψυχρόν, σπάρ-
γανα δ
τρίβων, τροφ δ γάλακτος σον γε μ ς
κόρον, βαυκαλήσεις δ
ν στρακί χελώνης· τοτο
γάρ φασι κα
πρς νοσήματα παιδικ διαφέρειν. πει-
33.2.5
δ
ν δ ς τ λαλεν περιπατεν λθ, κοσμήσασα
α
τ μ ξίφει, σπερ Αθρα τν Θησέα, λλ
βακτηρί
κα τρίβωνι κα πήρ, τος μλλον δυναμέ-
νοις φυλάττειν
νθρώπους ξιφν, πέμπε θήναζε. τ
δ'
λλα μν μελήσει πελαργν ς τ γρας αυτν
33.2.10
ντ κυνς θρέψαι.




Διογένης Λαέρτιος
vi 96-98 -ΙΠΠΑΡΧΙΑ-



θηρθη δ τος λγοις κα δελφ το
Μητροκλ
ους ππαρχα. Μαρωνεται δ' σαν μφτεροι.
Κα
ρα το Κρτητος κα τν λγων κα το βου,
ο
δενς τν μνηστευομνων πιστρεφομνη,
ο
πλοτου, οκ εγενεας, ο κλλους·
λλ πντ' ν Κρτης ατ. κα δ κα πελει
το
ς γονεσιν ναιρσειν ατν, ε μ τοτ δοθεη.
Κρ
της μν ον παρακαλομενος π τν γονων
α
τς ποτρψαι τν παδα, πντ' ποει,
κα
τλος μ πεθων, ναστς κα ποθμενος
τ
ν αυτο σκευν ντικρ ατς φη,
"
μν νυμφος οτος, δ κτσις ατη,
πρ
ς τατα βουλεου· οδ γρ σεσθαι κοινωνς,
ε
μ κα τν ατν πιτηδευμτων γενηθεης."
Ε
λετο πας κα τατν ναλαβοσα σχμα συμπεριει
τ
νδρ κα ν τ φανερ συνεγνετο κα π τ δεπνα πει.
τε κα πρς Λυσμαχον ες τ συμπσιον λθεν,
νθα Θεδωρον τν πκλην θεον πλεγξε,
σ
φισμα προτενασα τοιοτον·
ποιν Θεδωρος οκ ν δικεν λγοιτο,
ο
δ' ππαρχα ποιοσα τοτο δικεν λγοιτ' ν·
Θε
δωρος δ τπτων αυτν οκ δικε, οδ'
ρα ππαρχα Θεδωρον τπτουσα δικε.
δ πρς μν τ λεχθν οδν πντησεν,
νσυρε δ' ατς θομτιον· λλ' οτε
κατεπλ
γη ππαρχα οτε διεταρχθη ς γυν.
λλ κα επντος ατ,
τη στν (E. Ba. 1236)
τς παρ' στος κλιποσα κερκδας;",
"
γ," φησν, "εμ, Θεδωρε· λλ μ κακς σοι
δοκ
βεβουλεσθαι περ ατς, ε, τν χρνον ν
μελλον στος προσαναλσειν, τοτον ες παιδεαν
κατεχρησ
μην;" κα τατα μν κα λλα μυρα τς φιλοσφου.

Φ
ρεται δ το Κρτητος βιβλον πιστολα,
ν ας ριστα φιλοσοφε, τν λξιν στιν τε
παραπλ
σιος Πλτωνι. γγραφε κα τραγδας
ψηλτατον χοσας φιλοσοφας χαρακτρα,
ο
ἷόν στι κκενο (N2 pp. 809 sq.)·
ο
χ ες πτρας μοι πργος, ο μα στγη,
π
σης δ χρσου κα πλισμα κα δμος
τοιμος μν νδιαιτσθαι πρα.
τελετησε δ γηραις κα τφη ν Βοιωτίᾳ.



Ιδιαίτερα ελεύθερο πνεύμα η Ιππαρχία,
η πρώτη θα λέγαμε σήμερα φεμινίστρια.
Ζούσε σε πλήρη ισότητα με τον σύντροφο της,
πέταξε ακόμη και τα γυναικεία ρούχα της και
μαζί έζησαν ως σύγχρονοι ΧΙΠΠΥΣ δίνοντας
άλλον αέρα στην κυνική φιλοσοφία, που
διέφερε πολύ από όσα διακήρυτταν οι πρώτοι κυνικοί.

ΑΝΤΙΣΥΜΒΑΤΙΚΗ ΖΩΗ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΗ ΣΤΗΝ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου